Sinopsis:
Aclamat la scena deschisa dupa premiera de la Venetia, filmul a devenit imediat principalul favorit al criticii de specialitate pentru Leul de Aur. "Sa-i uitam pe Marlowe, Goethe, Gounod si Murnau, sau, mai bine zis, sa-i punem deoparte, Regizorul isi deapana idiosincraziile proprii in firul legendei clasice, iar raportarea la incarnarile anterioare ale personajului Faust n-ar face decat sa ne impiedice sa-l intelegem." spunea Jay Weissberg in VARIETY. Potrivit cronicii "The Hollywood Reporter": "FAUST ridica miza puterii la nivelul unei inclestari epice intre un om insetat de suprematie intelectuala si Diavolul in persoana."
FAUST al lui Sokurov nu este o adaptare a tragediei lui Goethe, ci o lectura a ceea ce ramane printre randuri. Ce culoare are o lume in care se nasc idei colosale? Cum miroase ea? Lumea lui Faust e apasatoare: in spatiul inghesuit in care se agita, Faust naste planuri menite sa zguduie universul. E un ganditor, un purtator de cuvant, un intrigant, un visator. Un anonim manat de instincte primare: foame, lacomie, voluptate. O fiinta haituita si nenorocita, care il desfide pe Faust-ul lui Goethe. De ce sa ramai pe loc cand poti merge mai departe? Cand poti inainta mereu fara sa-ti dai seama ca timpul a ramas pe loc? Si ca suntem trecatori.
Dupa cum explica insusi Aleksandr Sokurov, "Faust este capitolul final al unei tetralogii filmice despre natura puterii. Protagonistii primelor trei filme sunt figuri istorice reale: Adolf Hitler (MOLOCH, 1999), Vladimir Lenin (TAURUS, 2000) si Imparatul Hirohito (SOARELE, 2005). Imaginea simbolica a lui Faust completeaza seria marilor jucatori care au pierdut pariul vietii lor. Aparent, Faust nu-si are locul in aceasta galerie de portrete, fiind un personaj literar aproape vetust. Ce are el in comun cu cele trei personaje reale, ajunse in culmea puterii? Pasiunea pentru cuvinte in care e usor sa crezi si o nefericire cotidiana patologica. Raul e reproductibil, iar Goethe i-a formulat esenta: ".
Nume de referinta in cinema-ul contemporan de avangarda, Aleksandr Sokurov este unul dintre cei mai originali cineasti ai prezentului. In creatia sa, Sokurov se concentreaza mai putin pe intriga si mai degraba pe desavarsirea estetica si pe continutul filosofic. In filmele sale, lucreaza mult cu actori amatori, ceea ce da nastere unor interpretari diverse si contradictorii. Sokurov e autorul primului film fara montaj, senzationalul "Arca ruseasca" constand intr-un cadru unic, lung de peste 90 de minute, si considerat o realizare istorica.
Tarkovski a fost primul care a sesizat talentul lui Sokurov si se spune ca i-a prezis o cariera stralucita, cu conditia ca el sa-si defineasca un stil propriu, caruia sa-i ramana credincios, ceea ce Sokurov avea sa faca pe intreg parcursul carierei sale. Unele dintre filmele sale au fost esecuri financiare, dovedindu-se prea dificile pentru spectatorul de rand, dar critica l-a apreciat intotdeauna, vazand in el un autor remarcabil, cu o viziune proprie. Sokurov a continuat sa faca filme marcate puternic de nota sa personala, castigand tot mai multi admiratori, mai intai in Rusia, iar apoi in intreaga lume. Filmele sale profund originale, dintre care amintim Mother and Son, Father and Son, The Sun, Alexandra, Moloch au fost premiate in festivaluri prestigioase precum Berlinale, Venetia, Locarno, Toronto, Rotterdam. Sokurov s-a straduit mereu sa se distanteze de productiile mainstream. Influenta sa e covarsitoare: Sokurov este motorul miscarii cinematografice de arta din Rusia si un idol pentru regizorii apartinand generatiilor tinere.